Η 2α Απριλίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης και Ενημέρωσης για τον Αυτισμό. Καθιερώθηκε σύμφωνα με το ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (2008).
Σκοπός αυτής της ημέρας είναι να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη για τον αυτισμό , αλλά και να κινητοποιήσει πρωτοβουλίες και δράσεις υποστήριξης, αποδοχής και ομαλής ένταξης των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία.
Ο Αυτισμός είναι ένας ευρύς ορισμός και εντάσσεται στην κατηγορία των Διαταραχών Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) . Πρόκειται για μια σύνθετη νευρο-αναπτυξιακή διαταραχή που διαγιγνώσκεται συχνά κατά τη νηπιακή/παιδική ηλικία και χαρακτηρίζει το άτομο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Τα χαρακτηριστικά του αυτισμού δεν εκδηλώνονται με την ίδια μορφή και στον ίδιο βαθμό σοβαρότητας σε όλα τα άτομα. Μερικά άτομα κατακτούν ικανοποιητική λειτουργικότητα και αυτονομία στην καθημερινότητα, ενώ άλλα αντιμετωπίζουν σοβαρή αναπηρία και χρειάζονται διαρκή υποστήριξη και φροντίδα. Η αιτιολογία παραμένει ακόμα άγνωστη, ωστόσο τα δεδομένα μελετών υποδεικνύουν ισχυρή γενετική βάση.
Η έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση και η εφαρμογή κατάλληλων εξατομικευμένων θεραπευτικών και εκπαιδευτικών παρεμβάσεων μπορούν να βοηθήσουν το άτομο στη βελτίωση της λειτουργικότητάς του .
Ο Αυτισμός επηρεάζει την ανάπτυξη δεξιοτήτων σημαντικών για την ψυχοκοινωνική λειτουργικότητα του ατόμου και αφορά όλους τους τομείς της αλληλεπίδρασής του με το περιβάλλον του: τη λεκτική και τη μη λεκτική επικοινωνία, την κοινωνική συνδιαλλαγή, την ανάπτυξη σχέσεων και τη συναισθηματική αμοιβαιότητα, την προσαρμογή καθώς και το εύρος και την ποιότητα των ενδιαφερόντων και των δραστηριοτήτων. Μπορεί να συνυπάρχουν ιδιαιτερότητες στην οπτική εστίαση, στην κίνηση, όσο και στις αισθητηριακές εμπειρίες (ήχοι, μυρωδιές, γεύσεις, άγγιγμα). Παράλληλα όμως υπάρχουν περιπτώσεις ατόμων που παρουσιάζουν ιδιαίτερες ικανότητες και ταλέντα στα μαθηματικά, στη μουσική, στη ζωγραφική, στο θέατρο, τις κατασκευές και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Τα άτομα ΔΑΦ έχουν έναν διαφορετικό τρόπο να επεξεργάζονται τις πληροφορίες του περιβάλλοντος, να βιώνουν τα αισθητηριακά ερεθίσματα , να κατανοούν και να ερμηνεύουν κοινωνικές καταστάσεις, να σκέφτονται και να μαθαίνουν. Συχνά αυτή η διαφορετικότητα μπορεί να αποτελεί πηγή αισθημάτων ματαίωσης, σύγχυσης και άγχους , αλλά και αιτία απομόνωσης και περιθωριοποίησης.
Η ελληνική πολιτεία δεσμεύεται, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που προβλέπεται, να παρέχει υποστήριξη των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των ατόμων ΔΑΦ στην Εκπαίδευση, να προάγει την ισότιμη συμμετοχή στην κοινωνία στην Εργασία και την Απασχόληση, όσο και να διασφαλίζει το επίπεδο της κοινωνικής προστασίας στην Υγεία, στην Κοινωνική Πρόνοια και στην Ασφάλιση.
Στην πανεπιστημιακή μας κοινότητα, η Μονάδα Υποστήριξης Παρεμβάσεων Κοινωνικής Μέριμνας Ιονίου Πανεπιστημίου μέσω των υπηρεσιών Προσβασιμότητας στοχεύει στην κάλυψη των αναγκών των φοιτητών /τριών ΔΑΦ κατά την ακαδημαϊκή τους πορεία , στη διαχείριση των ακαδημαϊκών τους υποχρεώσεων, όσο και των απαιτήσεων και των προκλήσεων της φοιτητικής τους καθημερινότητας.
Μονάδα Υποστήριξης Παρεμβάσεων Κοινωνικής Μέριμνας Ιονίου Πανεπιστημίου
βιβλιογραφικές πηγές
Faherty,C. (2014). Αυτισμός τι σημαίνει για μένα; Οδηγός στην Αυτογνωσία & στην Επικοινωνία. Θεσσαλονίκη: Ροτόντα
Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. (2006). Αυτιστική Διαταραχή και Άλλες Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές στο Κάκουρος, Ε. & Μανιαδάκη, Κ. Ψυχοπαθολογία παιδιών και Εφήβων-Αναπτυξιακή Προσέγγιση. Αθήνα: τυπωθήτω
Διαδίκτυο- πηγές
https://www.moh.gov.gr Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού
https://www.noimatherapy.gr Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού
https://thess.pde.sch.gr Εθνική Κοινωνική Πολιτική για τον Αυτισμό ΠΔΕ Θεσσαλίας, 2016
Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».