ΧΩΡΟΣ
Επιλέγω πάντα τον ίδιο χώρο που έχω διαμορφώσει κατάλληλα , ώστε να ευνοεί τη συγκέντρωση και τη διαδικασία της μελέτης μου.
Το γραφείο-τραπέζι που μελετώ έχει τα απαραίτητα για το διάβασμά μου, είναι καθαρό και τακτοποιημένο. Ένα μικρό φυτό ή ακόμη και μια εικόνα της φύσης, σύμφωνα με τους επιστήμονες ευνοεί την παραγωγικότητα, την αποδοτικότητα και επαναφέρει τη συγκέντρωσή όταν αυτή διασπάται.
Η καρέκλα μου υποστηρίζει το κάτω μέρος της πλάτης και της σπονδυλικής στήλης και έχει ύψος που να επιτρέπει στους αγκώνες αλλά και τα γόνατα να βρίσκονται σε γωνία 90 μοιρών σε σχέση με το σώμα μου.
Η οθόνη του υπολογιστή πρέπει να είναι στο ύψος των ματιών μου ή λίγο χαμηλότερα και σε τακτά διαστήματα κοιτάζω μακρύτερα και εστιάζω σε αντικείμενα που βρίσκονται σε απόσταση, για να ξεκουράζω τους μυς των ματιών μου.
ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ
Βρίσκω τις ώρες που είμαι πιο αποδοτικός στην μελέτη και τις ορίζω εκ των προτέρων, ώστε να είναι σταθερές
Κάθε 25 λεπτά διαβάσματος, κάνω ένα 5λεπτο διάλειμμα ή κάθε 45λεπτά ένα 15λεπτο διάλειμμα.
Στο διάλειμμα κινούμαι, φεύγω από το χώρο μελέτης, βηματίζω, κάνω stretching, πίνω νερό κ.α. αποφεύγοντας την ενασχόληση με τηλεόραση, ηλ. παιχνίδια, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ηλ. ταχυδρομείο κ.λπ.
Τα διαλείμματα είναι εξίσου σημαντικά με τα διαστήματα της μελέτης καθώς ευνοούν την μάθηση. Η εναλλαγή δε, μεταξύ θεμάτων μελέτης (μαθημάτων) όσο κι αν φαίνεται δυσκολότερη, βελτιώνει την απομνημόνευση και τη συγκράτηση των πληροφοριών, καθώς ο εγκέφαλος προκειμένου να «επιστρέψει» στη μελέτη του ίδιου θέματος, αναγκάζεται να ανακαλέσει τις πληροφορίες που αποθήκευσε.
ΜΕΘΟΔΟΣ
Αποτυπώνω στο χαρτί, ολόκληρο το πρόγραμμα των εξετάσεών μου, κατά προτίμηση σε μορφή μηνιαίου πλάνου, προκειμένου να έχω πλήρη και ολοκληρωμένη εικόνα των υποχρεώσεων, εξετάσεων, προθεσμιών μου, και τους χρόνους μελέτης μου και το τοποθετώ σε ευδιάκριτο σημείο (στο γραφείο μου, στον τοίχο).
Βοηθητικά μπορώ να αξιοποιήσω αντίστοιχες ηλεκτρονικές εφαρμογές και υπενθυμίσεις στο κινητό ή στον υπολογιστή. Κωδικοποιώ με χρώματα. Xρησιμοποιώντας φακέλους, διαχωριστικά, post-it μπορώ εύκολα και γρήγορα να ανατρέξω σε πληροφορίες και κεφάλαια που διάβασα πριν τρεις ενότητες.
Μελετώ αποφεύγοντας το παθητικό διάβασμα. Κρατώ σημειώσεις, υπογραμμίζω, διαβάζω δυνατά, επαναλαμβάνω με δικά μου λόγια, ελέγχω τι θυμάμαι, θέτοντας ερωτήσεις και δίνοντας απαντήσεις, είναι μερικοί από τους τρόπους ενεργητικής μάθησης. Ο εγκέφαλος συγκεντρώνεται καλύτερα όταν εμπλέκονται περισσότερες από μία αισθήσεις-λειτουργίες στη διαδικασία (π.χ. όραση-ακοή, ομιλία και κίνηση-γράψιμο).
Αξιοποιώ την κριτική μου σκέψη για να οργανώσω καλύτερα τις πληροφορίες διαχωρίζοντας το σημαντικό από το δευτερεύον.
Η ύλη που περιέχει λεπτομέρειες (π.χ. ονόματα, χρονολογίες κ.λπ.) χρειάζεται περισσότερες επαναλήψεις για να απομνημονευθεί.
Και βέβαια...
ΚΟΙΜΑΜΑΙ ΑΡΚΕΤΑ, ΔΙΑΤΡΕΦΟΜΑΙ ΥΓΙΕΙΝΑ ΚΑΙ ΚΙΝΟΥΜΑI
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
Ματίνα Μανωλάκου, Υπεύθυνη Εργοθεραπείας
Μονάδας Στήριξης Φοιτητών Ιονίου Πανεπιστημίου
Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση».